Mijn vrouw en ik zijn onlangs naar Ibiza op vakantie gegaan. Dan denk je dat je gaat vliegen met TUIfly en dat de reis nog enigszins vol te houden is. Maar nee hoor, ze stoppen je gewoon schaamteloos in een low-budget toestel van Blue Air. En blue dat wordt je zeker vanwege zuurstofgebrek veroorzaakt door de micro stoelen waar je op wordt gedumpt. Zelfs kinderen en liliputters hadden het vies benauwd! Werkelijk onbegrijpelijk hoe TUI zijn best doet klanten een afgrijselijke vlucht te bezorgen. Ik weet zeker dat de eerste reisorganisatie die uitsluitend comfort-stoelen aanbiedt héél erg succesvol wordt.
Sterke punten
Geen (Blue-air)
Zwakke punten
Alles bij Blue-air is compleet drama
Als je eens wilt meemaken hoe het is om in de communistische tijd geleefd te hebben boek dan een vliegreis met Bulgaria Air. Wij gingen op wintersportvakantie en mochten de ski's wel meenemen maar niet mee terug nemen. We hebben de ski's uiteindelijk maar achter gelaten in het toilet omdat we anders door alle bureaucratische processen onze vlucht gemist zouden hebben. Het personeel van Bulgaria air maakt er werkelijk een sport van om de klanten af te snauwen en als vuil te behandelen. Die lui hebben werkelijk geen idee van klantenservice. Als je als Bulgaria Air medewerker glimlacht wordt je waarschijnlijk direct ontslagen en verbannen naar een eiland in de Donau. Ik vrees dat het nog minimaal 50 jaar zal duren voordat ze het een beetje gaan begrijpen.
Sterke punten
Je gaat echt terug in de tijd naar het communisme van weleer, echt een hele aparte beleving.
Zwakke punten
Zo'n beetje alles
Ik heb vrij regelmatig met WizzAir gevlogen (EIN-SOF en vice versa) en eigenlijk altijd extra beenruimte besteld. De laatste keer heb ik echter een "normale" stoel besteld en dat was geen succes. Zelfs een kaboutertje zou nog last van claustrofobie kunnen krijgen. De stoelen zijn dusdanig ontworpen om zoveel mogelijk in het vliegtuig te kunnen proppen de daarmee de winst te kunnen optimaliseren. De rugleuningen staan kaarsrecht omhoog en het is onmogelijk enigszins comfortabel te kunnen zitten. Gewoon een ramp. Ik snap die low-budget maatschappijen echt niet. Maak die plaatsen nou gewoon eens comfortabel (+25% extra ruimte) en reken dan desnoods 25% extra. Zeker weten dat je meer klanten aantrekt en meer kan verdienen. Voor de rest is het wel te doen, alhoewel je echt voor álles moet bijbetalen. Prijs met andere maatschappijen maakt dan eigenlijk niet zoveel meer uit. Maar de andere maatschappijen zijn ook niet veel beter. Het is eigenlijk allemaal drama. En ze zouden het cabinepersoneel misschien iets meer moeten betalen want het lijkt erop dat ze het héél zwaar hebben bij WizzAir. En een cursus Engelse uitspraak voor het personeel is wellicht geen slecht idee. Het is dat ik de standaard teksten vaak gehoord heb en daarom ongeveer weet wat ze zeggen.
Sterke punten
Soms goede tijden
Zwakke punten
Zo'n beetje alles, de stoelen spannen echter de kroon als het gaat om slecht comfort.