Malaysia Airlines, de nationale luchtvaartmaatschappij van Maleisië, is sinds jaar en dag een belangrijke speler in de luchtvaartindustrie. Met een uitgebreid netwerk van bestemmingen, moderne vloot en een sterke focus op klanttevredenheid, heeft deze luchtvaartmaatschappij een solide reputatie opgebouwd. In deze review zullen we dieper ingaan op de verschillende aspecten van Malaysia Airlines, zoals hun service, vloot, bestemmingen en de algemene klantervaring.
Malaysia Airlines, opgericht in 1947 als Malayan Airways, heeft een lange en rijke geschiedenis. De maatschappij begon met simpele vluchten binnen Maleisië en heeft zich in de decennia daarna uitgebreid tot een internationale luchtvaartmaatschappij. Het bedrijf heeft verschillende veranderingen en herstructureringen doorgemaakt, maar hun toewijding aan het leveren van uitstekende service is altijd een kern gebleven.
Een van de opvallende kenmerken van Malaysia Airlines is hun moderne en goed onderhouden vloot. De luchtvaartmaatschappij maakt gebruik van een verscheidenheid aan vliegtuigen, waaronder de Airbus A350 en Boeing 737, die bekend staan om hun efficiëntie en comfort. Passagiers kunnen genieten van ruime zitplaatsen, moderne entertainmentopties en hoogwaardige voorzieningen aan boord. Zowel in Economy als in Business Class biedt Malaysia Airlines een comfortabel reiservaring.
Malaysia Airlines bedient een indrukwekkend netwerk van bestemmingen over de hele wereld. Met vluchten naar Azië, Australië, Europa, en het Midden-Oosten, biedt de luchtvaartmaatschappij haar passagiers een breed scala aan reisopties. Hun hub in Kuala Lumpur fungeert als een centraal knooppunt, waardoor naadloze verbindingen naar tal van internationale bestemmingen mogelijk zijn. Of je nu voor zaken of plezier reist, Malaysia Airlines heeft een bestemming die aan je behoeften voldoet.
De service van Malaysia Airlines wordt vaak geprezen door reizigers. Het vriendelijke en behulpzame cabinepersoneel zorgt ervoor dat passagiers zich welkom en gewaardeerd voelen. Bovendien is de klantgerichte benadering van de luchtvaartmaatschappij merkbaar in de verschillende diensten die zij aanbieden, zoals een uitstekende boordmaaltijd-service, een gebruiksvriendelijk online boekingsplatform en efficiënte klantenservice.
Malaysia Airlines is continu bezig met innovatie om aan de veranderende eisen van de luchtvaartindustrie te voldoen. De luchtvaartmaatschappij heeft geïnvesteerd in technologieën zoals geavanceerde boekingssystemen en digitale check-in opties om de reiservaring soepeler te maken. Daarnaast zet Malaysia Airlines zich in voor duurzaamheid door te streven naar milieuvriendelijkere operaties en het verminderen van hun ecologische voetafdruk.
Malaysia Airlines blijft een belangrijke speler in de internationale luchtvaartindustrie dankzij hun toewijding aan service, comfort en innovatie. Met een moderne vloot en een uitgebreid netwerk van bestemmingen biedt de luchtvaartmaatschappij reizigers tal van opties en voordelen. Of je nu een frequente flyer bent of voor het eerst met Malaysia Airlines reist, je kunt rekenen op een aangename en comfortabele ervaring. Hun toewijding aan klanttevredenheid en voortdurende verbeteringen zorgen ervoor dat Malaysia Airlines een uitstekende keuze blijft voor reizigers over de hele wereld.
Niet doen!
Malaysia airlines heeft hun digitale systeem simpelweg niet op orde. Op de heenreis naar Bali (met 3 kids) werd ons op de overstap op Kuala Lumpur (van KLM naar Malaysia airlines) verteld dat we niet in het systeem stonden. Medewerker zei dat KLM een fout had gemaakt. Bleek onzin. Na veel, lang en gewichtig werk op de valreep gelukt.
Terugreis online inchecken ... Lukt ook niet. Site loopt op alle vlakken vast en uiteindelijk via een van de vele omwegen ingecheckt... Tot de laatste stap. 'we can not check you in...' digitaal is het een drama daar. Lopen gewoon nog heel erg achter. Lekker niet doen. Een fijne vakantie! Groet
Zwakke punten
Digitaal zeer zwak. Niet alleen aan de voorkant voor klanten maar ook hun interne systeem is zeer zwak waardoor boekingen ineens niet meer bestaan... NO good
klacht over MA m.b.t. onterechte weigering check-in en niet nakomen belofte tot vergoeding ticket
Reeds zo'n 1,5 jaar geleden (om precies te zijn op 03-09-2010) werd me door Malaysia Airlines in Johannesburg in eerste instantie de toegang tot het vliegtuig geweigerd (vlucht MH204 naar Kuala Lumpur met aansluitende vlucht MH72 naar Hong Kong), omdat ik geen uitreisticket voor Hong Kong kon tonen. Dat ik binnen een paar dagen over land naar China zou afreizen was niet afdoende, evenals mijn uitreisticket uit Macau binnen 3 maanden na aankomstdatum in Hong Kong (wat ik ze wel kon tonen) en een ferryticket uit Hong Kong. Gevolg was dat ik twee uur lang op en neer heb liggen rennen met al mijn bagage van de internetcafé naar de incheckbalie en een uitreisticket uit Hong Kong heb moeten aanschaffen om vervolgens één minuut voordat de incheckbalie sloot alsnog tot het vliegtuig te worden toegelaten (gevolg hiervan was weer dat mijn bagage niet in Hong Kong arriveerde, maar dat even terzijde).
Na aankomst in Hong Kong heb ik vervolgens gelijk een internetcafé opgezocht om te checken of hetgeen Malaysia Airlines stelde (namelijk dat een uitreisticket vereist is) wel klopte. Dit bleek - zoals ik ook al vermoedde - natuurlijk niet zo te zijn. Ik citeer voor de volledigheid de regels van de immigratie van Hong Kong:
"Visitors are required to have adequate funds to cover the duration of their stay without working and, unless in transit to the Mainland of China or the Macao Special Administrative Region, to hold onward or return tickets"
Nou mooi dus, een hoop stress en onkosten door personeel dat niet op de hoogte is van de immigratieregels van de landen waar zij op vliegen. Hier heb ik het dus niet bij laten zitten. Tot vier maal toe heb ik bij Malaysia Airlines schriftelijk geklaagd over de situatie in Johannesburg (een email-adres waarnaar je je klachten kunt sturen is overigens ook allerminst eenvoudig te vinden), maar pas bij de vierde klacht kreeg ik respons. Ze stelden me in het gelijk en zegden me toe de aanschafkosten van het uitreisticket uit Hong Kong te vergoeden (zie bijlage 'Vankan.pdf'). Vervolgens heb ik minstens even zoveel keren geprobeerd de aanschafkosten van het uitreisticket ook daadwerkelijk vergoed te krijgen, maar al deze pogingen hebben tot nu toe nog niet tot een positief resultaat geleid. Al meer dan een jaar krijg ik of geen reactie op mijn herinneringsemails of een reactie waarin ze wederom toezeggen de kosten te vergoeden maar het vervolgens gewoon niet doen.
Sterke punten
Behalve de upgrade naar Business Class toen ik eenmaal met hen vloog niet zo heel veel :(
Zwakke punten
Personeel dat niet op de hoogte is van regels, niet of pas heel laat reageren op klachten en niet hun toezegging tot vergoeding van de aanschafwaarde van een vliegticket nakomen.