KLM: De Koninklijke Luchtvaartmaatschappij in Perspectief

De Koninklijke Luchtvaart Maatschappij (KLM) is een naam die synoniem staat voor luchtvaartpionierschap en Nederlandse trots. Opgericht op 7 oktober 1919, is KLM de oudste luchtvaartmaatschappij ter wereld die nog steeds onder haar oorspronkelijke naam opereert. Tegenwoordig maakt KLM deel uit van de AIR FRANCE KLM groep sinds de fusie in 2004, een belangrijke strategische alliantie die de luchtvaartdiensten naar nieuwe hoogtes heeft gebracht.

Geschiedenis en Ontwikkeling

KLM heeft haar wortels diep verankerd in de luchtvaarthistorie. Vanaf haar vroege begin als vervoerder tussen Nederland en haar voormalige koloniën, heeft KLM haar netwerk voortdurend uitgebreid. De luchtvaartmaatschappij overleefde de turbulente periodes van economische depressies, oorlogen en technologische veranderingen door innovatie en klantgerichtheid centraal te stellen in haar bedrijfsvoering.

Na de fusie met Air France in 2004, heeft KLM zijn invloed en netwerk wereldwijd verder uitgebreid. Deze samenwerking heeft geleid tot een robuuste vloot en nog grotere toegankelijkheid voor passagiers over de hele wereld. KLM en Air France maken deel uit van de SkyTeam-alliantie, die extra voordelen biedt op het gebied van frequente flyerprogramma's en wereldwijde connectiviteit.

Vloot en Bestemmingen

KLM beschikt over een moderne vloot die diverse vliegtuigmodellen omvat zoals Boeing en Airbus toestellen. Deze vliegtuigen zijn uitgerust met de nieuwste technologieën om passagierscomfort en veiligheid te waarborgen. Van korte Europese vluchten tot langeafstandsvluchten naar Azië, Afrika en Noord- en Zuid-Amerika, KLM bedient een breed netwerk van bestemmingen.

Populaire routes omvatten connecties van iconische luchthavens zoals Amsterdam Schiphol naar wereldsteden als New York, Nairobi, en Mumbai. KLM speelt een cruciale rol in het verbinden van passagiers met culturele, economische en sociale hubs wereldwijd.

Klantenservice en Ervaring

KLM staat bekend om zijn uitstekende klantenservice, van het moment van boeken tot aan het einde van de reis. Via de gebruiksvriendelijke website kunnen passagiers gemakkelijk boekingen beheren, inchecken en informatie verkrijgen over hun reis. Speciaal op maat gemaakte diensten voor kinderen, huisdieren, en passagiers met speciale behoeften maken deel uit van de brede waaier aan customer care-opties.

De luchtvaartmaatschappij biedt verschillende klassen aan boord, waaronder Economy, Premium Comfort en Business Class, elk met hun eigen unieke voordelen. Van gezellige stoelen in de Economy Class tot luxe voorzieningen in de Business Class, KLM richt zich op het verbeteren van de reiservaring van alle passagiers.

Milieu en Duurzaamheid

In het huidige tijdperk van milieubewustzijn neemt KLM haar verantwoordelijkheid serieus. De luchtvaartmaatschappij investeert aanzienlijk in duurzame luchtvaartprojecten en brandstoffen om haar ecologische voetafdruk te verkleinen. Innovaties zoals het gebruik van biobrandstoffen en efficiëntere vliegtuigtechnologieën zijn slechts enkele van de stappen die KLM neemt om duurzame luchtvaart te bevorderen.

Bovendien zet KLM zich in voor diverse maatschappelijke projecten en partnerschappen die de duurzame ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties ondersteunen. Het Flight to Sustainability-initiatief maakt deel uit van deze inspanningen, waarin duurzaamheid centraal staat in operationele strategieën.

Innovatie en Toekomstvisie

KLM blijft een vooraanstaande rol spelen in het bevorderen van technologische innovatie in de luchtvaartindustrie. De luchtvaartmaatschappij ontwikkelt voortdurend nieuwe diensten en producten om aan de veranderende behoeften van haar klanten te voldoen. Recente ontwikkelingen zijn onder meer het gebruik van geavanceerde AI-technologieën voor klantenservice en verbeterde digitale platforms om de reiservaring te stroomlijnen.

Met het oog op de toekomst blijft KLM zich richten op groei en duurzaamheid, met plannen om nieuwe routes en diensten toe te voegen, en tegelijkertijd de tevredenheid van passagiers te waarborgen. Het Flying Blue-programma biedt frequente reizigers tal van voordelen en beloningen, wat bijdraagt aan de loyaliteit en tevredenheid van klanten.

Conclusie

KLM is meer dan een luchtvaartmaatschappij; het is een symbool van innovatie, traditie en Nederlandse gastvrijheid. Met meer dan honderd jaar


KLM video


KLM Reviews

    Is dit onze nationale "trots"?

    Geboekt via Booking.com voor een KLM vlucht.
    Ineens geinformeerd worden dat dit AirMalta gaat worden. Zou je nog wat van kunnen zeggen, maar goed ( in een reactie van KLM, zeggen ze dat als je met KLM wil vliegen, je direct via hen dient te boeken..?! )
    Daarna bleek dat wanneer je een drankje en een hapje wilde je hiervoor diende te betalen ( het gaat me niet om het geld, meer om - je boekt klm en daar weet je van dat je een drankje en snackje krijgt )
    Op de terugreis zouden we "niet hebben betaald" voor de baggage - hierdoor MOEST de baggage in het ruim ipv aan boord als handbagage.
    er was geen discussie mogelijk!! Bij aankomst hierdoor nogmaals 40 minuten wachten op de baggage - had anders gewoon uit het vliegtuig kunnen gaan en meteen richting huis.

    Reactie van klm - ( na 16 dagen ) een copy paste bericht we kunnen niets voor u doen.

    Entertainment op vliegtuig: zero! Reactie klantendienst na klacht: zero!

    Oud vliegtuig dat nu aan de grond zal blijven. Entertainmentsysteem werkte de hele vlucht niet, ook niet bij onze buur. Meerder keren een poging gedaan om systeem te resetten. Tevergeefs. Leuk als je weet dat je vrouw vliegangst heeft en enkel deze vlucht 'ondergaat' om dochterlief te bezoeken die een jaar in Curaçao werkt. Ook armleuning kon niet ingeklapt en stoelen enkele cm achteruit. Klacht ingediend en om een compensatie gevraagd. Vlug antwoord, maar de aangehaalde (non)argumenten slaan werkelijk alles. Eerste antwoord: "U vraagt om een compesnatie voor het geleden ongemak. Vanuit economisch belang en om de voorwaarden voor al onze passagiers duidelijk en transparant te houden zijn wij, gezien de huidige situatie met de coronaviruspandemie, niet in staat positief te reageren op uw verzoek een compensatie aan te bieden." Ik reageer dat ik niet akkoord ga. Weer antwoord: "Hartelijk dank voor uw bericht, het spijt mij te lezen dat u niet eens bent met mijn besluit. Ik heb uw verzoek om een compensatie te geven heroverwogen, en moet u helaas meedelen dat ik bij mijn besluit blijf. Graag geef ik u meer uitleg. KLM moet, om als commerciële onderneming te overleven, op dit moment een streng beleid voeren." In een reactie wijs ik erop dat dit niet terzake doet en vraag een compensatie van 50 euro (5% van twee tickets). Nieuw antwoord: "Harteljk dank voor uw reactie, ik kan mij goed voorstellen dat u op moment erg teleurgesteld bent in KLM, ik moet u echter meedelen dat wij niet zullen meegaan in uw verzoek en bij ons standpunt blijven. Wij informeren u hierbij dat wij uw bericht hebben toegevoegd in uw dossier en dat KLM niet meer zal ingaan op verdere correspondentie over dit onderwerp." Mijn laatste reactie: "Ik stel voor dat u uw info over 'Entertainment tijdens uw vlucht' aanvult als volgt, zodat de klant duidelijk weet dat hij niet op een compensatie hoeft te rekenen als dat Entertainment niet functioneert. Bovendien spaart u op deze manier - zeker bij een commerciële onderneming die moet overleven - veel tijd die u nuttiger kunt besteden dan klanten te weigeren waar ze gewoon aanspraak op moeten maken:
    Als de techniek het laat afweten tijdens uw vlucht, dan beschouwen wij dit als overmacht en kunt u op geen enkele manier aanspraak maken op een compensatie, van welke aard ook." Voegt u dit ook maar toe aan mijn dossier, waar u toch niets mee aanvangt. Ik schaam mij in uw plaats." Ik zal nu bezwaar maken via Test-Aankoop omdat de website van KLM duidelijk vermeldt m.b.t. Entertainment: "U geniet van dit alles op een persoonlijk interactief beeldscherm ..." Lekker niet, dus. Nog dit: cabin crew gaf aan dat er vaak problemen mee zijn, maar dat er niets aan gedaan wordt, temeer omdat veel te weinig mensen een klacht formuleren. Bij deze een warme oproep dat wél te doen.

    Sterke punten
    Vriendelijk personeel en stipt.

    Zwakke punten
    Oud toestel (nu uit de vloot genomen): veel mankementen: armleuning, stoel kantelen, entertainmentsysteem dat de hele vlucht niet thuis geeft. Klantendienst die wel mails kan sturen, maar geen compensatie wil geven voor faciliteiten waarvoor betaald is, maar die niet functioneren.

    KLM heeft betere tijden gekend

    Ik vlieg regelmatig naar de USA. Ik kies nog altijd voor Delta, terwijl KLM en Delta samenwerken met slots en tickets. Je zou verwachten dat er een minimaal verschil is met beide maatschappijen. Meer nee, Delta is goedkoper en heeft meer te bieden dan KLM op hun vliegtuigen. Beenruimte is nog steeds voor KLM een probleem, zowel op de lange als korte afstand vluchten. Maar met de komst van de dreamliner lijkt KLM geluisterd te hebben.
    Comfort verkopen levert meer op dan een vliegtuig volproppen als een sardienenblikje.

    Sterke punten
    Nog altijd de buitengewone service aan boord.

    Zwakke punten
    Beenruimte slecht en te duur voor wat je ervoor krijgt.
    Vergeleken met Delta, zelfde route en toestel.

    Hele goede maatschappij

    Vliegen vaak met KLM en nog nooit problemen gehad. Vliegen altijd op tijd en het personeel is heel vriendelijk. Op lange vluchten is alles ook super. Het eten en het entertaiment zijn goed. Ik beveel de KLM zeker aan!

    Sterke punten
    Alles

    Zwakke punten
    Niks

    worst airline ever

    It started in Brussels where they refused to give me a boarding pass for AMS to DTW due to overbooking . She tells me , no problem , you get it in Amsterdam .
    @ 11.40 I land , taxi to the airplane parking , get on bus 2 to the arrival hall taking up over 15 minutes . After a nice walk there is a huge cue @ passport control , Another 15 minutes gone . After this I arrive @ gate D3 where the guy managing the pre-screening tells me to go to the transfer desk around the corner to get a boarding pass as the flight is delayed , No problem ,he says . After mentioning the limited time @ the entrance of the transfer desk I get to the front of the line . unfortunately it takes another 20 minutes before the people in front of me are finally handled . No problem I think , it's 12.40 and with the 15min delay that leaves me with 25 minutes with the gate only 20 meters away . She tells me , so sorry , They just closed the flight . After 25 minutes I get a boarding pass for the next day and she says to go down to the arrival hall and get sorted out with hotel and so @ the service desk . When I get there another 15 minutes disappear when the guy finally says to me : you are too slow , it's your fault , you had over 90 minutes . O well in my world arrival @ 11.40 and departure @ 12.50 is 70 minutes but maybe this is different in Amsterdam . In any case he says to me I am therefore entitled to 0 and bluntly says " next in line , bye bye " . Never in my 15 years of travelling I have ever experienced anything like this .

    Sterke punten
    none

    Zwakke punten
    The very basics of commerce has eluded them

    niet beter dan een prijsvechter

    afgelopen week gestrand in londen. Door incompetente medewerkers kon ik niet mee op een vlucht met nog lege plaatsen aan de gate. zelf alles moeten regelen, klm komt met dezelfde drogredenen om onder vergoedingen uit te komen als easyjet etc..

    Sterke punten
    vluchtschema

    Zwakke punten
    slechte service
    inflexibel

    Nooit problemen met KLM

    Ik heb in mijn leven al tientallen keren met KLM gevlogen, zowel korte vluchten als intercontinentale vluchten. De service is mij altijd goed bevallen. Een keer was mijn bagage zoekgeraakt, maar deze werd een dag later alsnog bezorgd. Slechts één keer heb ik vertraging gehad, alle andere keren keurig netjes op tijd vertrokken en geland.

    Sterke punten
    Al jaren goede service

    Zwakke punten
    De prijs is soms wat hoger dan andere maatschappijen

Bezoek KLM

Schrijf een review